تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/09/06 - 11:37
کد خبر: 336300

گزارشی از مواضع و اقدامات ابراهیم رئیسی در ماجرای افزایش قیمت بنزین؛

رئیسی بدون تحریف/ «به شرط تمهید مقدمات لازم»

رئیسی بدون تحریف/ «به شرط تمهید مقدمات لازم»

رئیسی در این مسئله با نگاه باز و فهم درست اجتماعی تمام تلاش خود را برای مدیریت موضوع انجام داده و دولت را متوجه اهمیت اقناع و فضاسازی عمومی کرد اما اقدام دولت بدون ملاحظه نظرات رئیسی بود، بعد از این ماجرا نیز با صدور بیانیه ای سعی کرد در این مسیر به دولت کمک کند.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از افزایش قیمت شوکآور بنزین در هفته های اخیر، ماجرای شایعات و حاشیه پردازی علیه ابراهیم رئیسی و قوه قضائیه در ماجرای سهمیه بندی بنزین از خبر یک خیرگزاری دولتی شروع شد:

خبرگزای ایلنا نوشت: یک منبع آگاه در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه چرا دولت اقدام به افزایش قیمت بنزین به هزار و ۵۰۰ تومان کرد و آن را روی نرخ هزار تومان ثابت نگه نداشت، گفت: در جلسه سران قوا روحانی نظرش بر نرخ هزار و ۲۰۰ تومان بود که رئیسی با آن مخالفت کرد.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور معتقد بود که افزایش بنزین باید تدریجی صورت گیرد تا فشار کمتری به اقشار ضعیف جامعه وارد شود، اما رئیس قوه قضائیه در آن جلسه تاکید داشته که با توجه به اینکه ۴ ماه بیشتر تا پایان سال نمانده افزایش دوباره نرخ بنزین بعد از این مدت، منطقی نیست و بهتر است این مبلغ در همین زمان و به یکباره اضافه شود.

این دروغ پردازی از سمت منبع ناآگاه یا خبرگزاری دولتی باعث ورود قوه قضائیه و شخص رئیسی برای روشنگری نقش قوه قضائیه در موضوع افزایش قیمت بنزین و پایانی برای دروغ پردازی ها بود.

تکذیب دادستان
دفتر دادستانی کل کشور به خبر "مخالفت رییسی با پیشنهاد بنزین 1200 تومانی روحانی" واکنش نشان داد و آن را خبری کذب دانست.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: همزمان با انتشار مطلبی در یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع اگاه که در آن ادعا شده بود طی جلسه سران قوا رییس جمهور نظرش بر نرخ هزار و ۲۰۰ تومانی بنزین بود و رییس قوه قضائیه با آن مخالفت کرده است، دفتر دادستانی کل کشور (حجت الاسلام و المسلمین منتظری یکی از اعضای شورای هماهنگی سران قوا می باشد) طی اطلاعیه‌ای ضمن کذب محض خواندن اساس ادعای مطرح شده اعلام کرد: اگر این منبع آگاه به صورتجلسه مورخ 1398/07/17 که از طرف دفتر رییس جمهور تنظیم شده است دسترسی داشت همچنین خبر کذبی را منتشر نمی‌کرد.

نشست نمایندگان با رئیس قوه قضائیه

سیاست‌‌گذار اصلی دولت بود
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار جمعی از نمایندگان با آیت‌الله رئیسی گفت: در این جلسه حدود 80 نفر از نمایندگان حضور داشتند و مسائل مختلفی نیز از جانب نمایندگان مطرح شد.

وی افزود: در جلسه جمعی از نمایندگان با رئیس دستگاه قضا 45 نفر از نمایندگان مطالب خود را مطرح کردند که عموماً از اینکه مجلس در جریان اجرای طرح افزایش قیمت بنزین نبود، گله داشتند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در این جلسه رئیس دستگاه قضا در پاسخ به این اظهارنظر نمایندگان عنوان کرد که سیاست‌‌گذار اصلی در ماجرای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین دولت و وزارت کشور بوده و در نشست تصمیم‌گیری برای افزایش قیمت بنزین آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس حضور داشته است

.

اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی
به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حوادث پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، تصریح کرد: روز گذشته، مقام معظم رهبری به صورت جامع به این موضوع اشاره فرمودند و ما هم از عنایات ایشان کمال سپاس را داریم.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اصل این طرح، مبنای کاملا قانونی دارد و در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است. البته این طرح باید در ۵ سال گذشته به صورت متناوب توسط دولت انجام می شد. بر همین اساس طرحی را دولت پیشنهاد کرد که بحثهای کارشناسی مختلفی درباره آن مطرح بود و نهایتا تصمیم بر این شد که اقداماتی طبق پیشنهاد و طرح دولت انجام شود.

رئیسی با بیان اینکه اصل طرح، قانونی است اما نحوه و شیوه اجرای آن بحث دیگری است، افزود: از مقدمات ضروری اجرای این طرح، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی است و هر چه بیشتر باید ابعاد این طرح تبیین شود. در خصوص چنین طرحی طبعا نمایندگان، نخبگان، صاحبنظران و عموم مردم باید در جریان ابعاد گوناگون آن باشند.

رئیس قوه قضاییه ضمن انتقاد از شیوه اجرای طرح، نگرانی مردم را ناشی از عدم اقناع افکار عمومی دانست و اظهار کرد: ضرورت داشت افکار عمومی در این زمینه روشن شود. امروز هم ضرورت جدی وجود دارد که رسانه ها، اقتصاددانان، وزرای مربوطه، مسئولان اجرایی و مسئولان مطلع، از هر طریق ممکن ابعاد طرح را برای مردم تبیین کنند زیرا یکی از جلوه های مهم شفاف سازی همین است.

وی با بیان اینکه مردم عزیز ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هر زمان نسبت به موضوعی قانع شده اند با تصمیمات نظام همراهی و همدلی کرده اند، خاطرنشان کرد: در این قضیه هم تردید نداریم که در صورت اقناع افکار عمومی، همراهی مردم حاصل می شود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با تاکید بر اینکه صف مردم از صف اشرار و اخلالگران در امنیت جدا است، تصریح کرد: تخریب اموال عمومی و خصوصی، آتش زدن بانک ها و اماکن مختلف، آسیب رساندن به آرامش روانی مردم و لرزاندن دل زنان و کودکان با هر نیت و هدفی، مجازات سختی را به دنبال خواهد داشت.

رئیسی افزود: کسانی هم که از بیرون مرزها اقدام به تحریک افراد می کنند، نه از سستی بنیاد خود اطلاع دارند و نه از استحکام نظام جمهوری اسلامی.

رئیس قوه قضاییه به مسئولان و قضات دستگاه قضایی نیز دستور داد همراه با مردم و نیروهای انتظامی و امنیتی تلاش کنند مطلقا به کسب و کار، زندگی و خانه مردم آسیبی وارد نشود و مردم از تعرض مصون بمانند.

رئیسی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات به بهانه افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: قوه قضاییه نیز وظیفه نظارتی خود را در این زمینه دنبال می کند و امیدواریم همه مردم از مواهب این طرح به نحوی که اعلام شده است، بهره مند شوند.

رئیس قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد که با درایت، صبوری، پشتکار و اقدام و عمل، نگرانی مردم رفع شود، دشمنان ناامید شوند و به عدالت اجتماعی نزدیکتر شویم.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه
 اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: اصل طرح{گرانی بنزین} شاید ضرورتی هم در جلسه سران سه قوه نبود اما در جلسه سران سه قوه مطرح شده و اصل موضوع بعد از الگوهای مختلفی که برای سهمیه بندی و افزایش نرخ بنزین مطرح شده بود، به تصویب سران سه قوه رسید اما ریاست قوه قضائیه با تایید اصل درخواست و طرح دولت معتقد بود که فرایند اجرا نیازمند تمهید مقدماتی است.

وی در ادامه گفت: اگر مقدمات موردنظر رئیس قوه‌قضاییه درباره طرح بنزین اجرا می‌شد شاهد حوادث اخیر نبودیمآیت الله رئیسی هم در جلسه شورای عالی قضایی ضمن اشاره به این موضوع که اصل این طرح به دلیل قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی بود، به نحوه اجرای این طرح مهم انتقاد کرد و لازمه این کار را تبیین و اقناع افکارعمومی دانست که متاسفانه انجام نشد.

نامه به روحانی
در شرایطی که هر روز جزئیات جدیدی از جلسه سران قوا پیرامون مصوبه بنزینی منتشر می شد که گاهی با تائید یا تکذیب نیز همراه است. در این بین رسانه های نزدیک به دولت تلاش می کنند تا هرچه می توانند بار این مسئولیت را از دوش دولت بردارند و این در حالی است که اجرای این مصوبه با قوه مجریه بوده است.

خبرگزاری مهر نوشت که  رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه در جلسه مربوط به تصمیم‌گیری درباره بنزین به صورت مشروط با این طرح موافقت کرده است.  این خبرگزاری به نقل از قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس و محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر  نوشت:  «رئیس قوه قضائیه رسما با دولت مکاتبه کرده و اعلام کرده است که پیش از افزایش قیمت باید تمهیدات رسانه‌ای برای اقناع سازی افکار عمومی انجام شود و با مردم صحبت شود تا مردم مطلع باشند.و  رئیسی زیر صورت جلسه سران قوا مبنی بر افزایش قیمت و تعیین میزان بنزین را به صورت مشروط امضا کرده است.»

به گفته ابطحی، رئیس قوه قضائیه در صورت جلسه سران قوا نوشته است: «به شرط تمهید مقدمات لازم»، یعنی وی با این سازوکار مخالف بوده است. حتی از منابع موثق نقل می‌کنم که رئیس قوه قضائیه اعتقاد داشته است دولت باید طبق برنامه ششم توسعه عمل کرده و قیمت حامل های انرژی را طی ۶ سال گذشته به صورت تدریجی افزایش می‌داد اما دولت در طول چهار سال گذشته اجرای قانون هدفمندی را تعطیل کرده است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس تصریح کرد: «رئیس قوه قضائیه سه روز قبل از اجرای این قانون نامه‌ای به دولت نوشت و مخالفت خود را با اجرای این طرح در شرایط فعلی کشور و بدون اقناع مردم اعلام کرد.«

از سوی دیگر، ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد عضو شورای مرکزی فراکسیون ولایی مجلس اظهار داشت: رئیس قوه قضاییه سه روز قبل از اعلام عمومی افزایش قیمت بنزین نامه‌ای به رئیس‌جمهور می‌نویسند و اعلام می‌کند شرایط کشور برای اجرای این تصمیم مساعد نیست و نباید این طرح اجرایی شود.

ابوترابی گفت: آقای رئیسی در جلسه سران قوا اعلام می‌کند موضوع افزایش قیمت بنزین قانون دارد و نیازی به تصویب در جلسه سران قوا نیست، و سپس با قید «تمهیدات لازم باید در نظر گرفته شود» پای این طرح را امضا می‌کند.

رئیسی در این مسئله با نگاه باز و فهم درست اجتماعی تمام تلاش خود را برای مدیریت موضوع انجام داده و دولت را متوجه اهمیت اقناع و فضاسازی عمومی کرد اما اقدام دولت بدون ملاحظه نظرات رئیسی بود، بعد از این ماجرا نیز با صدور بیانیه ای سعی کرد در این مسیر به دولت کمک کند.

بیانیه مدیریتی رئیس قوه قضائیه
رئیس قوه قضائیه در مورد اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و مسائل به وجود آمده در مورد آن بیانیه ای در ۵ ماده خطاب به مسئولان قضایی صادر کرد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مسئولان محترم قضایی
با سلام

نظر به اینکه اجرای طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین، موجب بروز برخی حوادث و نگرانی ها در جامعه شده است، نکات زیر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد:

.1نسبت به پیشنهاد دولت محترم برای اجرای طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین که با استناد به تکالیف قانونی، به منظور ایجاد هماهنگی در شورای اقتصادی سران قوا مطرح و مصوب شد، فارغ از نظرات مختلف کارشناسی موجود پیرامون این طرح و شیوه اجرای آن که می توان در فضای دور از التهاب و غیرهیجانی به آن پرداخت، دستگاه قضایی خود را موظف می داند برای رفع مشکلات احتمالی در فرآیند اجرا، به وظایف قانونی خود عمل نماید.

.2 در مقاطع مختلف حیات پربرکت نظام جمهوری اسلامی، هر زمان به مردم اعتماد شده است، پشتیبانی و حمایت آنها عامل اصلی اجرای تصمیمات مهم و سرنوشت ساز بوده است. نظام، تجربه اجرای تصمیمات مشابه را داشته. در این مورد هم سخن گفتن با مردم و تشریح دلایل این تصمیم قبل و بعد از اجرای تصمیم ضروری می نماید. لذا از طریق استانداران و مسئولین مربوطه پیگیری نمایید تا دلایل این تصمیم به صورت شفاف برای مردم به ویژه اثرگذاران جامعه و نخبگان تبیین گردد و دیدگاه های نخبگان و دلسوزان مورد توجه قرار گیرد.

.3به دادستان های محترم در سراسر کشور تاکید می گردد ضمن مراقبت نسبت به حفظ حقوق شهروندی و کرامت مردم در برابر هرگونه تعرض، در مورد اشرار، وابستگان به جریانات ضد انقلاب و نفوذی هایی که با اقدامات خرابکارانه در راستای خواست دشمنان، امنیت مردم و جامعه را هدف قرار داده اند با همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی با قاطعیت اقدام قانونی معمول دارند.

4.سازمان بازرسی کل کشور موظف است ضمن نظارت دقیق بر محل هزینه کرد درآمدهای ناشی از افزایش قیمت بنزین و ایفای وظایف دولت در جهت جلوگیری از افزایش قیمتها، اجرای کامل تعهدات دولت در برابر مردم از جمله پرداخت به موقع و منظم یارانه‌ها را مستمرا پیگیری نماید تا زمینه برای افزایش اعتماد مردم فراهم گردد.

5.به معاون اول قوه قضاییه ماموریت داده می شود با تشکیل کمیته‌ای متشکل از دادستان کل، رئیس سازمان بازرسی و رئیس حوزه ریاست و با دعوت از مدیران ذیربط، نسبت به پیگیری موارد فوق و بررسی وضعیت حوزه های قضایی و گزارش های دریافتی و ارائه مشورت های لازم، به نحو مقتضی اقدام نمایند.

عزت و اقتدار روز افزون نظام جمهوری اسلامی و سربلندی و توفیق مردم عزیزمان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

گزارش از حمزه دستیار*

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top